En leveløn skal dække basale behov i en familie på fire (to voksne, to børn), bolig, mad, og et rådighedsbeløb til familien En leveløn skal dække basale behov i en familie på fire (to voksne, to børn), bolig, mad, og et rådighedsbeløb til familien Foto: Clean Clothes Campaign

Tailored Wages

30 maj 2014

Rapporten Tailored Wages fra 2014, som er udarbejdet af Clean Clothes Campaign og The Asia Floor Wage Alliance undersøger 50 af Europas førende brands og deres tiltag indenfor leveløn.

Resumé af rapporten Tailored Wages, 2014


Det meste tøj som sælges i butikkerne er syet af fattige arbejdere i Asien, som arbejder for nogle få kroner i timen. Lønnen udgør typisk mindre end 1% af prisen i butikkerne. Der er lang vej igen før arbejderne kan få en løn, der kan dække deres basale behov, en såkaldt leveløn.
To danske tøjfirmaer er med i rapporten, Bestseller1 og IC Companys. Ingen af dem placerer sig godt i undersøgelsen. Ud af 40 mulige point scorer Bestseller 5,5 og IC Companys 2,5.


I det hele taget er niveauet lavt. Ingen af de deltagende tøjfirmaer scorer mere end 18 point. Der er alvorlig brug for at tøjfirmaerne tager deres ansvar på sig og starter konkrete tiltag, som kan gøre en forskel på lønområdet. Fire tøjfirmaer (Inditex, Switcher, Marks & Spencer og Tchibo) skiller sig ud ved at have startet tiltag, som vil kunne lede til bedre lønninger hos syerskerne.


Switcher (Schweiz) betaler en ekstra procent af sine ordrer hos en bestemt fabrik ind til en pulje. Den ekstra betaling bliver fordelt til alle fabrikkens arbejdere, og dermed imødekommes en af problematikkerne i levelønsarbejdet, nemlig, at alle fabrikker har flere kunder, også kunder som ikke vil betale det ekstra der skal til for at opnå levelønsniveauer for arbejderne. Puljen bliver fordelt en gang årligt, og giver selvsagt ikke alle en leveløn, men Switcher har med deres tiltag taget et vigtigt skridt. De arbejder nu på at få de øvrige kunder til at følge deres eksempel.
- "Switcher skiller sig ud ved at turde at tage tyren ved hornene og forsøge sig med at betale lidt ekstra. Deres tiltag bør være inspiration til videre arbejde for at opnå leveløn på fabrikkerne. Vi har brug for at mange andre tøjfirmaer tør tage stafetten og være med til at betale, hvad en leveløn koster", siger Helle Løvstø Severinsen fra Clean Clothes Campaign Danmark

 

Hvad er en leveløn?

Clean Clothes Campaign, som en del af Asien Floor Wage (AFW) Alliance, definerer en leveløn som følger:

"Løn og ydelser, der udbetales for en standard arbejdsuge skal mindst møde juridiske og/eller industri-minimumsstandarder og skal altid være tilstrækkeligt til at opfylde basale behov for arbejdstagere og deres familier, samt indeholde et rådighedsbeløb til fx opsparing."

 

Mere specifikt om en leveløn:

  • Gælder for alle arbejdstagere, og betyder at der ikke udbetales løn under levelønsniveau
  • Skal kunne optjenes på en almindelig arbejdsuge af højst 48 timers varighed
  • Er den grundlæggende nettoløn, efter skat og (hvis relevant), før bonusser, godtgørelser eller overarbejde
  • Dækker de basale behov i en familie på fire (to voksne, to børn)
  • Indeholder yderligere 10% af omkostningerne til basale behov til rådighedsbeløb til fx opsparing.


En status på arbejdet med leveløn

I en håndfuld sager fandtes nogle interessante projekter igangsat af brands, der faktisk medførte stigende realløn i arbejdernes lommer.
Dog, var der ingen egentlige overordnede fremskridt. Generelt er arbejdet med højere løn til tekstilarbejderne stadig kun på forsøgsstadiet og projekter, der faktisk at sætter lønnen op er stadig sjældne. Der er meget få brands, der har forsøgt at virkelig inkorporere arbejdet med leveløn i deres virksomhed.


Fordelingen i rapporten ser således ud:


Virksomheder, som viser konkrete resultater og er godt i gang med arbejdet:
Ingen tøjfirmaer er placeret i denne kategori.

Virksomheder, som har startet arbejdet for at øge lønningerne, men endnu ikke gør nok:
Inditex, Marks & Spencer, Switcher, Tchibo.

Virksomheder, som omtaler leveløn, men uden overbevisende forslag til forbedringer:
Adidas Group, H & M, Primark, Puma, New Look.

Virksomheder, som anerkender behovet for en leveløn, men stadig ikke har nogen overbevisende tiltag:
Asics, Bestseller, C&A, Gap, G-Star, Lidl, New Balance, Nike, Next, Takko Fashion, Tesco.

Virksomheder, som ikke har nogen tiltag for at sikre arbejderne en leveløn:
Aldi, Carrefour, Charles Vögele, Decathlon, Esprit, Gucci, IC Companys, Mango, Orsay, Pimkie, Pentland, Promod, VF Corporation, Versace, WE Fashion.

Virksomheder, som ikke ønskede at svare på undersøgelsen:
Armani, Asda, Benetton Group, Celio, Desigual, Diesel, Hugo Boss, Kik, Levi Strauss & Co, LPP SA, Mexx, Replay, S.Oliver, Tod's, Vuitton.

 

________________________

 

 

Noter

1 Der mangler i rapporten nogle tilføjelser til Bestsellers profil:
Det drejer sig bl.a. om Bestsellers deltagelse i den danske partnerskabsaftale om bedre forhold for tekstilarbejdere i Bangladesh, Bestsellers deltagelse i konferencer omkring leveløn samt Bestsellers planer for at inkludere leveløn som en del af deres 2020 strategi.
Herudover giver Bestseller gerne, i modsætning til hvad der står i rapporten, oplysninger om antallet af fabrikker og hvilke lande de får produceret i.
Fejlen rykker dog ikke nævneværdigt ved Bestsellers placering i rapporten.

 

________________________

 


Rapport

Tailored Wages - Are the big brands paying the people who make our clothes enough to live on? (PDF, 58 sider)
 

________________________

 

WE ARE HUMANS

Beklædningsindustrien beskæftiger i Danmark 10.000 og på verdensplan 75 millioner mennesker. Men det glemmes belejligt at der sidder mennesker som du og jeg og producere tøjet under umenneskelige forhold. Det er moderne slaveri.

Hvis vi mødte disse mennesker ansigt til ansigt, ville vi aldrig kunne bære, at det er sandheden. Mange lukker øjnene og ørerne og undgår at tænke på hvor stor ødelæggelsesgrad, man har med det, man gør. Som designer ved du, hvor lang tid det tager at lave en kollektion. Virksomheder har et ansvar. Vi har alle et ansvar.

Slaveri er aldrig moderne -
WE ARE ALL HUMANS! 

© 2014 Clean Clothes Campaign. All rights Reserved.
Webdesign by Segan & built by 2nd Level.