Liz Parker fortæller om bæredygtige designstrategier Liz Parker fortæller om bæredygtige designstrategier Foto: Helle Løvstø Severinsen

Liz Parker: hvilken forskel kan designere gøre

20 januar 2017

Liz Parker, underviser i bæredygtig mode i England, fortæller i et interview med Clean Clothes Campaign om hvordan designere kan gøre en forskel i deres arbejde.

 

 

Liz Parker præsenterer nogle forskellige designstrategier.
Det er vigtigt at designe i information flows og arbejde med transparens. Det er ikke nok at vide på hvilken fabrik tøjet bliver lavet, man må også vide hvordan det foregår på de forskellige trin i kæden og hvor kommer materialet fra.

Og så kan designeren arbejde med at designe det negative væk; design out the negative impact. Her fortæller hun om sandblasting og hvordan det ikke er nok bare at forsøge at undgå sandblæsning, men at det er vigtigt at fjerne det look, altså det design, fordi sandblæsning ellers vil blive erstattet af andre måske lige så farlige teknikker.

 

Når man som designer kommer ud i en virksomhed som fx H&M er det vigtigt at kende sine værdier og vide hvor man gå på kompromis og hvor man ikke kan. Og så er det vigtigt at turde provokere brandet til at skabe forandring. Virksomheder kigge rtil designeren efter nye ideer.

Der sker en enorm transformation af modebranchen til bæredygtighed. Der er mange nye ideer og flere og flere er informerede om hvad der sker i modeindustrien, fx om at arbejderne skal behandles retfærdigt og at deres rettigheder skal respekteres. Der er ved at ske et dramatisk skift i hvordan vi tænker og der opstår nye initiativer. Der er kort sagt et enormt potentiale for forandring i modebranchen.

 

Videoen er produceret af Helle Løvstø Severinsen som en del af Clean Clothes Campaign Danmarks projekt The DIG Project.
www.cleanclothes.dk
 

________________________


 

 

FIRSTMOVER

Bæredygtighed handler både om de sociale forhold, der hvor tøjet bliver produceret, om brugen af tøjet og om miljøet.

Flere og flere brands tager deres ansvar alvorligt og indarbejder overvejelser om bæredygtighed i deres virksomhed. Nogle gør bæredygtighed til en grundsten i deres forretningsmodel og andre indarbejder bæredygtige metoder i forskellige dele af deres værdikæde.

En måde at ændre ved industrien som den er nu er at være transparent. The DIG Project er en opfordring til at designere og studerende deler deres viden og tager del i den positive udvikling i den måde, vi designer og producerer på.

Let’s change the game -
BE A FIRSTMOVER !

© 2014 Clean Clothes Campaign. All rights Reserved.
Webdesign by Segan & built by 2nd Level.