Implementering af leveløn på fabrikkerne vil gøre en enorm forskel i tekstilarbejdernes liv Implementering af leveløn på fabrikkerne vil gøre en enorm forskel i tekstilarbejdernes liv Foto: Søren Zeuth

Guide: Implementering af leveløn på tøjfabrikken

15 december 2016

Denne udgivelse er en hjælp til tøjbrands, der står for at skulle implementere leveløn som et mindstelønsniveau hos deres leverandører. Dette kan være en kompliceret proces med mange facetter for brands, der typisk ikke selv ejer fabrikker, men er én blandt flere ordregivere. 

Rapport Living Wages: An Explorer's Notebook af Fair Wear Foundation, resume af Magnus Bundgaard Nielsen
 

Fair Wear Foundation har identificeret de største udfordringer, man som tøjbrand står overfor, når man ønsker at implementere en leveløn. Det er blandt andet manglende kollektive lønforhandlinger, tvivl om hvad en leveløn er, manglen på eksempler fra den virkelige verden, konkurrencelove m.m. I rapporten gives konkrete løsningsforslag til hvordan man bedst adresserer de identificerede problemstillinger.

Udgivelsen giver også case-eksempler fra virksomhederne Nudie Jeans, Continental Clothing Company, Albiro, Switcher og Mayerline, der alle har taget væsentlige skridt hen imod sikring af en leveløn, og gjort sig væsentlige erfaringer i processen.

 

Rapport
Living Wages: An Explorer's Notebook af Fair Wear Foundation, 2016, (PDF 30 sider)

 

________________________


Hvem er Fair Wear Foundation?
Fair Wear Foundation (FWF) har til formål at give tøjvirksomheder og producenter anvendelige værktøjer til at sikre, at arbejderne får en løn, de kan leve af og anstændige arbejdsforhold.

FWFs udgivelser skal betragtes som en værktøjskasse, som adresserer de mange forskellige problemer, som plager den globale tøjindustri. Fokus ligger på produktionsleddet, da langt de fleste arbejdstimer lægges her.

FWF er et samarbejde mellem NGO’er erhvervsorganisationer, fagbevægelse, virksomheder og producenter.
 

________________________

 

FIRSTMOVER

Bæredygtighed handler både om de sociale forhold, der hvor tøjet bliver produceret, om brugen af tøjet og om miljøet.

Flere og flere brands tager deres ansvar alvorligt og indarbejder overvejelser om bæredygtighed i deres virksomhed. Nogle gør bæredygtighed til en grundsten i deres forretningsmodel og andre indarbejder bæredygtige metoder i forskellige dele af deres værdikæde.

En måde at ændre ved industrien som den er nu er at være transparent. The DIG Project er en opfordring til at designere og studerende deler deres viden og tager del i den positive udvikling i den måde, vi designer og producerer på.

Let’s change the game -
BE A FIRSTMOVER !

© 2014 Clean Clothes Campaign. All rights Reserved.
Webdesign by Segan & built by 2nd Level.