A Question of A Question of Foto: Clean Clothes Campaign

Begyndelsen på A Question Of

12 november 2011

A Question Of er en dansk tøjvirksomhed, der er funderet i tanken om at producere bæredygtigt og socialt ansvarligt. Interviewet blev foretaget i 2011 med medejer Mads Ulrik Greenfort. A Question Of har siden udviklet sig som virksomhed, men med dette interview kan læseren få indblik i A Question Of’s startfase.

Af Clean Clothes Campaign
 

Q: Hvordan startede det?
A: Kasper Andersen og Thomas Dam (to af stifterne, red.) havde et bachelorprojekt i faget "iværksætteri", som handlede om, hvordan man kunne skabe en virksomhed funderet i CSR. Kasper fik kontakt til en fabrik i forbindelse med en tur til Tanzania, som to danskere havde startet med støtte fra DANIDA. Så var han nede og snakke med dem.

"A Question Of" startede i 2008. I starten havde vi kun en t-shirt. Vi solgte til NGO'er og virksomheder, som skulle bruge t-shirts til en kampagne eller internt medarbejdertøj, og så kunne vi hjælpe dem med at få tryk på. Men i 2009 skiftede vi fokus og gik mere i retning af at etablere et brand med vores eget snit og tryk. Efterhånden i løbet af 2010 blev vi kontaktet af nogle udenlandske opkøbere via vores webshop.

I dag ligger vi i 35 butikker i Danmark, hvilket er sket i løbet af halvandet år. Vi bliver målt på modeparameteret, og ikke etikken, og derfor er det et ret pænt tal. Desuden er vi i 20 butikker i England, 5 i Italien og 10 i Asien. Vi er den andenstørste ordregiver på fabrikken i Tanzania og får i øjeblikket produceret 20.000 enheder der.

Q: I har haft en hjemmeside hele tiden, men hvordan har den udviklet sig?
A: Meget af designet af hjemmesiden og grafikken har vi fået hjælp til af vores netværk. Folk har været meget positivt stemt overfor projektet, og derfor har vi fået hjælp til at lave ting, som ellers ville have kostet en masse penge. Da vi ikke havde et kæmpe markedsføringsbudget gjorde vi meget ud af at markedsføre os via nettet. Derfor lavede vi en hjemmeside, hvor folk fik en oplevelse, når de gik ind på den. Man kan se nogle videoer, og den er integreret med Facebook osv. Meget af det koster ikke penge, men bare tid, og det har vi investeret. Med de sociale medier på nettet er det lykkedes os at skabe et kendskab til os, som ellers aldrig ville være muligt. Vi har en ægthed i vores produkt, som ikke bare er markedsføring, og derfor har folk lyst til at sprede budskabet. Men det hele handler heller ikke om etik og følelser. Vi laver ikke følelsesporno og vi vil gerne have, at det skal være stilrent samtidig med, at det er etisk.

Q: Er efterspørgslen hos forbrugerne efter "etik" udtryk for en tendens?
A: Det tror jeg helt bestemt. Før finanskrisen var der en mere materialistisk tendens. Herefter har folk trukket sig lidt mere tilbage, og de nære værdier spiller en større rolle. Desuden var mange af de virksomheder som lukkede, dem der sagde, at det var dem, der dikterede produkterne, ikke forbrugerne. Men denne taktik er ikke tidssvarende, hvilket man også kan se på de lidt uheldige eksempler, der har været oppe i medierne på det sidste. Vi er skabt i en digital tid, hvor vi er mere åbne og involverende, derfor har vi ikke behov for at skjule ting.

Q: Har du indtryk af hvem, der køber jeres tøj?
A: Det er de relativt unge, altså de 18-35 årige. Der er dem, som er meget engagerede i historien, og så er der dem, som mere går efter moden og hvad der er smart. Derfor gælder det jo også om at gøre det så hipt og så smart som muligt. Det er den måde, man får folk til at få øjnene op for, at der er en anden måde at gøre tingene på. Det er også interessant, at det først og fremmest er økologien, som er salgsargumentet, og ikke så meget det med arbejdsforholdene. Det er ligesom om, at økologien er det folk kan forholde sig til.

Q: Gør I noget for at få "de rigtige" folk til at gå med jeres tøj?
A: Ja, helt klart. Vi bruger de kontakter vi har, og de fleste er glade for det og vil gerne støtte op om det. I vores nye kampagne der kører fra november 2011, har vi netop fået Oliver Bjerrehus til at være model. Det er noget, han gør for at give en hånd med.

Q: Hvordan påvirker det her med etikken jeres forretning?
A: Vores indtjening er lavere pr. enhed end den ville være, hvis vi fik produceret på en almindelig fabrik. Men det giver os også nogle muligheder for at komme ind på et marked.

Q: I vandt etik-prisen ved Danish Fashion Awards. Hvad har den betydet for jer?
A: Mest af alt er det en anerkendelse af os fra den etablerede modeindustri. Vi er jo bare tre drenge, som laver t-shirts. At vi kunne blive en del af etablissementet er fedt. Vi har selvfølgelig også fået en masse presse på det, og det har gjort, at modebladene også er blevet opmærksomme på os.

Q: Er fabrikken vokset, mens I har været involveret?
A: Ja, det vil jeg sige. De beskæftiger ca. 30 i øjeblikket. Men væksten sker langsomt, og det er mest pga. infrastrukturen i landet, eller mangel på samme. Og korruption. Det gør det ineffektivt at producere i landet, men det er ikke pga. af arbejdskraften. De er ligeså dygtige som alle andre steder.

Q: Hvilke krav stiller I til fabrikken?
A: Hvad angår GOTS certificeringen af bomulden, har de nogle samarbejdspartnere, nogle leverandører, som får bomulden certificeret. Det er ikke noget fabrikken selv står for. Desuden fik de sidste år SA 8000 certificering.

Q: Clean Clothes Campaign mener jo, at fagforeninger er bedre end standarder.
A: Det kan man sige, men der skal også være mulighederne for det, og det afhænger jo fra land til land. SA 8000 garanterer i hvert fald en vis levestandard. På fabrikken i Tanzania ligger den et stykke over, hvad der kræves i SA 8000.

Q: Var det jer, der bad om SA 8000 certificeringen?
A: Fabrikken havde fra starten underskrevet BSCI Code of Conduct. De har selv gerne ville have SA 8000 fra start, men det kræver en indkøringsperiode. Det har vi selvfølgelig støttet op om.

Q: Er det stadig danskere der leder fabrikken?
A: Ja, det er det. Men der er også en lokal ledelse i hverdagen.

Q: Hvad er jeres fremtidsscenarie?
A: Altså kun bomuld, så t-shirts, sweatshirts osv. Vi vil også arbejde med et design uden print, hvor det er designet af tøjet der bærer det. Men umiddelbart holder vi os inden for vores eget univers.

Q: Skal I være større?
A: Ja, helt klart. Vi skal også se os om efter andre leverandører, da vi bliver nødt til at sprede vores risiko. Vi vil ikke flytte vores produktion, men vi vil finde en ny producent i takt med, at vi bliver større. Vi har det sådan, at vi ikke vil få produceret i Kina. Der er jo også fabrikker, hvor tingene er i orden, men det er langt sværere at føre kontrol med produktionen der.

 

Fakta om A Question Of
A Question Of er en dansk tøjvirksomhed, der er funderet i tanken om at producere bæredygtigt og socialt ansvarligt. Virksomheden startede i 2008 og tøjet kunne i 2011 findes i 35 butikker i Danmark og tilsvarende i lande i Europa og Asien. I 2011 vandt virksomheden etik-prisen ved Danish Fashion Awards. Siden 2011 har A Question Of udvidet deres forretning og man kan på deres hjemmeside http://aquestionof.net/ få et indblik i deres udvikling.

 

Forkortelser og forklaringer

  • SA 8000: Global standard for social ansvarlig produktion. Standarden er baseret på FN’s menneskerettighedserklæring og ILO konventionen. På globalt plan er omkring 1,3 mio arbejdere omfattet af standarden.
  • GOTS: Global Organic Textile Standard er en standard for økologisk tekstil. Udover økologi omfatter den også visse sociale rettigheder, samt stiller miljøkrav til hele produktionskæden.
  • BSCI: Business Social Compliance Initiative er et virksomhedsdrevet initiativ, der arbejder for at forbedre arbejdsforholdene i produktionskæden.
  • CSR: Corporate Social Responsibility.

 

________________________

 
Mere i denne kategori: Interview - Ecouture by Lund »

FIRSTMOVER

Bæredygtighed handler både om de sociale forhold, der hvor tøjet bliver produceret, om brugen af tøjet og om miljøet.

Flere og flere brands tager deres ansvar alvorligt og indarbejder overvejelser om bæredygtighed i deres virksomhed. Nogle gør bæredygtighed til en grundsten i deres forretningsmodel og andre indarbejder bæredygtige metoder i forskellige dele af deres værdikæde.

En måde at ændre ved industrien som den er nu er at være transparent. The DIG Project er en opfordring til at designere og studerende deler deres viden og tager del i den positive udvikling i den måde, vi designer og producerer på.

Let’s change the game -
BE A FIRSTMOVER !

© 2014 Clean Clothes Campaign. All rights Reserved.
Webdesign by Segan & built by 2nd Level.